De donkere kamer.

Gepubliceerd op 1 januari 2020 om 16:01

Vroeger kon de fotograaf niet zonder zijn donkere kamer bij het ontwikkelen van zijn geschoten materiaal. Tegenwoordig in de digitale tijd wordt dit nog door slechts weinigen gebruikt. Maar hebben we dit nog wel nodig?

De huidige fotograaf hoeft geen uren meer in de benauwde en stinkende dokere kamer te zitten, maar ook niet te ontberen.  De Doka is tegenwoordig geheel digitaal met meer mogelijkheden dan men kan denken. 

We kennen al jaren Adobe Photoshop, maar sinds een paar jaar is er een prima concurrentie van het team van Serif uit Engeland met het pakket Affinity Photo. Met volledige ontwikkel modus en vrijwel dezelfde bewerkingsopties. In sommige delen zelfs beter en uitwisselbaar tussen Mac en Windows systemen. 

Het basispakket van mijn workflow ondersteunt door aanvullende software als NIK plugins.

Voor veel collega fotografen of amateurs is bovenstaande software ruim voldoende, om hun geschoten materiaal te kunnen afwerken.  Maar een beetje fotograaf gaat net wat stapjes verder. En hier komen we in een overgangsgebied tussen beeld en kunst of wel de combinatie tussen belicht en aangebracht materiaal. Dat je hiervoor over de benodigde software moet beschikken is duidelijk. 

Er zijn hiervoor verschillende pakketten op de markt te vinden, zoals Corel Painter  prijstechnisch duur en zijn tegenhanger ArtRage  veel techniek voor weinig kosten , er maar twee te noemen.  Zelf geef ik de voorkeur aan ArtRage . Hiermee kun je vrij eenvoudig bestaande beelden met gebruik van verschillende schilder en teken attributen geheel naar je eigen smaak en idee aanpassen.  Veel modificaties worden door mij hier in gedaan.

Rating: 3 sterren
2 stemmen

 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.